Die Romantische Strasse: Zomer in het zuiden van Duitsland

• Reisduur: 8 dagen
  • Soort reis: busreis
  • Reisleider: Steven Bastmeyer

Deze klassieke zomerreis door het zinnelijke zuiden van Duitsland is tegelijk een inwijding in de Romantiek, een uiterst interessant verschijnsel en een wijze om het leven te duiden, de wereld te zien en de hemel te dromen.

Deze reis belooft een betoverende ervaring te worden en neemt u mee naar meerdere absolute hoogtepunten van schoonheid zowel van de natuur als van cultuur, van de verbeelding in vervoering en pure kunst.

De tijd van het jaar vraagt er om.

Dag 1

We reizen vandaag naar Würzburg. Een prachtige stad gelegen aan de Main in Franken, die als vanouds geldt als de toegangspoort tot de Romantische Strasse en tot het zuiden van Duitsland. Bij aankomst beklimmen we de Marienfestung om het schitterende uitzicht te aanschouwen over de stad en haar wijnbergen die reiken tot aan de einder. Nadat we zijn ingecheckt in ons hotel maken we een oriënterende wandeling door de Altstadt, we lopen langs de Kiliaansdom, de markt, de brug en tafelen in een “der Weinspitale”.

Dag 2

Vandaag trekken wij door het lieflijke Taubertal naar het beroemde Rothenburg ob der Tauber. Een volmaakt middeleeuwse stad waar de tijd stil is blijven staan, zo lijkt het.

We gaan het Heilig Blut Altar zien van Tilman Riemenschneider, een Laat Gothisch meester uit de tijd der Reformatie. We vervolgen onze weg naar Creglingen, waar zich elk jaar vandaag een wonder voltrekt: De zon schijnt rakelings in het gelaat van de Heilige Maagd! Het is Juliaans Maria-Hemelvaart.

We vervolgen ons avontuur in Schloss Weikersheim, een van de mooiste Renaissance kastelen van Duitsland, omringd door heerlijke tuinen.

Aan het eind van de dag zijn we terug in Würzburg.

Dag 3

In de vroege ochtend brengen we een bezoek aan de Residenz, het Barokke paleis der prins-bisschoppen met de fameuze plafond fresco’s van Tiepolo.

Vandaar rijden wij langs de Romantische Strasse naar Dinkelsbühl, waar wij de St Georg bezoeken, een hoogtepunt van de Gotiek.

Nördlingen heeft een al even zo schone St. Georg, de klokkentoren biedt 360 graden uitzicht op de intacte stadsmuren, maar tevens op de wanden van de krater waarin wij ons bevinden.

Na een bezoek aan het Ries Krater Museum, reizen we door naar München, waar wij inchecken in ons hotel voor de komende 4 nachten.

Dag 4

De komende dagen zijn we in München, we verkennen deze stad te voet en per bus. De landelijke, lommerrijke hoofdstad van Beieren; een kunststad, die haar weerga niet kent.

We zien en passant de gotische Frauenkirche, de maniëristische Michaelkirche ,de barokke Theatinerkirche, de Rococo Asamkirche, de hedendaagse synagoge; het Rathaus en de Residenz van buiten.

’s Middags is er gelegenheid om zelf een keuze te maken uit de vele musea, die de stad rijk is. Denk bijvoorbeeld aan de Residenz of de Alte Pinakothek aan, maar iedereen kan even goed eenvoudig per bus alle musea langs de Museumsmeile verkennen: De Pinakotheken, de Glyptothek , de Bayerische Nationalgalerie of het Deutsches Museum liggen nagenoeg allen zij aan zij op een mijl lange rij.

Het is zomer, dus een klein museum als het Lenbach Haus of de Villa Stuck zijn aan te bevelen. Het is namelijk ook zeer goed toeven aan de Eisbach in de Englischer Garten.

’s Avonds zullen wij tafelen op het terras van de Pfälzer Weinstube, in een der vele Biergärten of in een van de gelegenheden rond de Viktualienmarkt.

Dag 5

We vertrekken vandaag vroeg naar de voet van de Alpen. Wij rijden richting de Zugspitze, de hoogste berg van Duitsland en buigen af naar Linderhof, een neobarok lustslotje van Ludwig II dat gelegen is in een prachtige tuin in de Ammergauer Alpen. Vervolgens enige echte rococo in de Wieskirche in Steindaden waar wij zullen tafelen.

Wij rijden in de Schwangau tot de Alpsee om als eind- en hoogtepunt van de Romantische Strasse Schloss Neuschwanstein tegen de Alpen aan te zien liggen. Wij zullen ons niet in het kasteel wagen, de toerist wordt er peristaltisch doorheen geperst: onze reis zou in een anticlimax van massatoerisme ontaarden.

Het landschap blijft een idylle van grote schoonheid en kunnen wij niet overslaan. Om het Blaue Land eer aan te doen en waar de abstracte kunst zou zijn ontstaan, strijken wij neer in de tuin van Kloster Andechs om te midden van het groen en het blauw naar de kristalhelder schitterende Zugspitze te staren. Indien u liever in München blijft om op eigen gelegenheid meer te bezoeken in de stad bent u daar natuurlijk vrij in.

Dag 6

Vandaag rijden wij naar de Chiemgau; wij schepen ons in naar het eiland Herrenchiemsee, waar benevens een oud klooster, het zomerpaleis van Ludwig II staat, een eerbetoon aan die andere Lodewijk, Zonnekoning.

Vervolgens steken wij over naar het eiland Frauenchiemsee, een vissersoord, waar wij gebruik maken van de lunch.

Als de tijd het toelaat rijden wij langs de Alpenstrasse en de Tegernsee terug naar München.

Dag 7

Vandaag maken wij een begin aan de terugtocht naar Nederland, maar er staan ons nog twee dagen vol hoogtepunten te wachten. Wij bezoeken en passant de oorspronkelijk Romeinse stad Augsburg, waar wij een wandeling maken van de Hohe Dom langs het Rathaus en de beroemde beelden van Adriaan de Vries naar de overweldigende Afra en Ulrich Basiliek.

Vervolgens gaan we naar Ulm an der Donau, waar de Münsterturm , een hoogtepunt van de Romantiek staat, ’s werelds hoogste kerktoren.

’s Middags komen we aan in het zeer romantische Heidelberg, een stad van een grote schoonheid, gelegen langs de Neckar, die overheerst wordt door de prachtige Schlossruine, die boven de stad uitsteekt.

Wij verblijven in de oude stad bij Zum Ritter Georg of in het hotel bij de Kulturbrauerei. Wij tafelen bij Zum Roten Ochsen, een zeer oude eetgelegenheid, waar de geest der Romantiek in leven is gebleven.

Dag 8

’s Ochtends gaan wij per tandradbaan naar de romantische ruïne van het Heidelberger Schloss. We dwalen door de zinnenstrelende tuinen en zien uit over de stad aan de rivier.

Wij vervolgen onze terugtocht maar rijden vanaf Bingen een stuk langs de Romantische Rhein, we passeren het prachtige Bacharach met de Wernerkapelle, en gaan bij Koblenz weer terug naar de snelweg.

Begin van de avond hopen wij terug te zijn in Amersfoort.

* Het programma is onder voorbehoud van wijzigingen.

VertrekdatumPrijs per persoonEenpersoonstoeslag
26 augustus 2024€ 1.965,-€ 305,-

Reservering voor de reis naar:

Nieuwsbrief
Het recente reisaanbod in uw mailbox